Anemia to inaczej niedokrwistość, która najczęściej pojawia się na skutek niedoboru żelaza. Objawia się rozdrażnieniem, problemami z pamięcią oraz szybkim męczeniem się. Aby uzupełnić poziom żelaza, należy jeść mięso, ciemnozielone warzywa i strączki.

Anemia – jak rozpoznać?

Anemia (niedokrwistość) to choroba, w wyniku której zmniejsza się liczba krwinek czerwonych (erytrocytów). Najczęściej pojawia się w wyniku niedoboru żelaza. Objawia się m.in. kłopotami z koncentracją i pamięcią oraz rozdrażnieniem. Inne symptomy to wypadanie włosów, ich rozdwajanie się, a także łamliwość paznokci. Pojawiają się zajady w kącikach ust, a także szybkie męczenie się i uczucie senności. Osoby chore na anemię mogą czuć się osłabione. Niekiedy mdleją.

Anemia – co jeść?

Anemicy powinni włączyć do swojej diety produkty bogate w żelazo. Dużą ilość tego pierwiastka zawierają podroby: nerki, serce oraz wątroba. Warto sięgnąć też po ciemnozielone warzywa, np. cukinia, jarmuż, sałata i szpinak. Korzystnie działa też jedzenie buraków oraz picie soku buraczanego. Wysoką zawartość żelaza mają też produkty pełnoziarniste: płatki owsiane, kasze i ciemne pieczywo. Dobrze włączyć do diety warzywa strączkowe, takie jak soja, groch lub fasola. Przed ugotowaniem trzeba je namoczyć, by pozbyć się kwasu fitynowego, utrudniającego przyswajanie żelaza. Aby pierwiastek lepiej się wchłaniał, należy go łączyć z witaminą C. Występuje ona głównie w papryce, natce pietruszki, czarnych porzeczkach, cytrynie i rokitniku. Warto wiedzieć, że kawa i herbata, a także otręby zmniejszają wchłanianie się żelaza.

Anemia – jak leczyć?

Leczenie anemii najczęściej polega na przyjmowaniu preparatów uzupełniających poziom żelaza we krwi. Najlepiej stosować je przed posiłkiem i połączyć z witaminą C. Po zażyciu tabletki można też sięgnąć po produkt spożywczy bogaty w tę witaminę. Żelazo podaje się przez około 6 miesięcy. Taki czas pozwala na uzupełnienie zapasów pierwiastka w organizmie.